Uddannelsesvejledning på musikefterskolen
På Baaring Musikefterskole har vi to uddannelsesvejledere, der især kommer på banen omkring forårets deadlines ift. valg af kommende ungdomsuddannelser.
Disse to vejledere holder sig hele tiden opdateret på uddannelsesområdet, så du er sikker på at få den bedste vejledning. På vejlederkontoret vil du, ud over din uddannelsesplan mv. altid kunne få råd og vejledning om bl.a. fremtiden på uddannelses- og erhvervsområdet.
Derudover er der en stor del af de øvrige ansatte på skolen, som hele skoleåret igennem er aktivt deltagende i den proces, som uddannelsesvejledning er.
Det er således både vejledere, men også kontaktlærerne og det øvrige personale på skolen, der bidrager, når det kommer til at gøre eleverne klogere på, hvilke veje man kan vælge at gå ift. uddannelse.
Det er skolens intention at alle skolens elever har de bedste forudsætninger for at vælge deres videre vej i uddannelsessystemet, så alle går herfra med en plan for videre færd.
Vejledningsaktiviteter:
- Vejledningssamtaler
- Udarbejdelse af uddannelsesplaner
- Tilmelding til ungdomsuddannelserne via optagelse.dk
- IBO (herunder brobygning for alle elever)
- Relevante foredrag fra rollemodeller
IBO (Innovations-Brobygnings-Opgave)
Skolen er tilmeldt IBO , hvor brobygning og projektopgave/OSO bliver lagt sammen. Både 9. klasse, 10. klasse og DECIM deltager i IBO.
Det centrale i Innovations-Brobygnings-Opgaven består i at tilføje innovation og konkrete brobygningsforløb til både virksomheder og ungdomsuddannelser i en og samme opgave. Målet er at skabe nye indsigter, mening og sammenhæng for eleverne.
Med udgangspunkt i FN’s Verdensmål, skal eleverne finde en problemstilling, som de vil arbejde med, og finde et løsningsforslag til.
De skal i erhvervsbrobygning, hvor de besøger en virksomhed for at spotte en problemstilling inden for deres verdensmålstema. De bliver så matchet med en erhvervsskole, hvor de i brobygningsdagene skal arbejde med deres problemstilling. Hjemme på skolen arbejdes videre med opgaven, der afsluttes med en fremlæggelse.
Se mere på https://ibo-modellen.dk/
Der spilles musik på kryds og tværs af køn, årgange og fagligt niveau.
Det er så fedt.
Marie, 9. kl. 22/23
Kærlighed ved første blik.
Oliver, 10. kl. 22/23
I år er jeg derudover meget optaget af at udvikle mig musikalsk.'
Benedicte, 10. kl. 2-årselev 22/23
Derfor har jeg også valgt prøvefri 10.kl, for at kunne have fokus på musikken i stedet for prøverne til sommer.
Josephine, 10. Decim 22/23
Du har plads til at drømme og gøre musikken til lige præcis det som man gerne vil have den til at være.
Jeg spiller fortsat masser af musik og havde nok ikke holdt ved, hvis det ikke var for Baaring efterskole.
Frederik Blicher, årgang 17/18