DECIM (10. årgang prøvefri)

10. årgang har til formål at videreføre elevernes kundskaber fra såvel de almene som de praktisk-musiske fag. Kompetencerne udvikles gennem praktiske og samfundsrelevante projekter og problemstillinger. 

DECIM er for dig der: 
  • Gerne vil arbejde kreativt, tværfagligt og innovativt.
  • Gerne vil udvikle dine evner til at sætte dig selv i spil i fællesskabet.
  • Gerne vil lære mere om dig selv og verden omkring dig.
  • Gerne vil bruge dine kundskaber til at gøre en forskel

 

Skoleåret er delt op i projektforløb.

 

Fælles for alle forløb er, at der arbejdes med:

  • Kreativitet og innovation. Gennem øvelser og problemstillinger, kommer du til at arbejde med idéskabelse samt kreative og innovative processor og tankegange.

  • Kultur, samfund og bæredygtighed. Vi mener, at indsigt i forskellige kulturer og samfund og deres indbyrdes forhold til hinanden er altafgørende for at forstå den verden vi lever i og de mennesker vi lever blandt. Der er fokus på, hvordan bæredygtighed kan tænkes ind i, og være med til at ændre kulturer og samfund.

  • Formidling og præsentation. Et vigtigt element i at kunne gøre en forskel og påvirke verden er at kunne formidle og præsentere sine tanker, idéer og meninger. I hvert forløb arbejdes der derfor med, hvordan det kan formidles, hvilke målgrupper man formidler til, og hvilke medier, der formidles gennem.

 

Eksempler på forløb er:

”En mere bæredygtig efterskole”, ”Mediemaskinen”, ”FN’s Verdensmål” og ”Voksengarderoben”.

 

Sideløbende med projektforløbene undervises DECIM i faget Musikbranche. I faget arbejdes der bl.a. med:

  • Rettigheder (Koda, NCB m.v.)
  • Pladekontrakter
  • Manager og booking
  • Opbygning af sig selv som artist
  • Udgivelse af musik
  • Fundraising

Krav til dig:

  • Vi forventer, at du engagerer dig i alle forløb – selvom der ikke venter en eksamen forude.
  • Vi forventer, at du er åben for nye måder at arbejde på.
  • Vi forventer, at du åben for forskellige mennesker og måder at se verden på.
  • Vi forventer, at du vil gøre dit bedste for at være med til at skabe det fedeste efterskoleår for dig selv og resten af skolen!

Året afsluttes med et større selvvalgt projektforløb og fremlæggelse.

Rebekka
Bedste musikefterskole
“Jeg valgte Baaring, da jeg søgte en kombination af et varmt og hjemligt fællesskab og høj professionalisme i både kreativ og faglig undervisning med grobund i musikken.

I dag er nogen mine bedste venner fra Baaring, selvom vi uddannelsesmæssigt er gået hver vores retning i livet, da fundamentet netop er bygget på kærlighed til musik.”

Rebekka Nordquist, årgang 14/15
Benedicte
Jeg er meget optaget af at udvikle mig musikalsk
Sidste år var mit mål, at jeg gerne ville gå på musikefterskole og være sammen med andre, der havde den samme interesse.

I år er jeg derudover meget optaget af at udvikle mig musikalsk.'

Benedicte, 10. kl. 2-årselev 22/23
Marie
Bedste Musikefterskole i Danmark - det er så fedt
Det allerbedste ved at gå på Baaring Efterskole er helt klart fællesskabet.

Der spilles musik på kryds og tværs af køn, årgange og fagligt niveau.

Det er så fedt.

Marie, 9. kl. 22/23
Oliver
Det var egentlig et nemt valg
Jeg har været på camp her tidligere, og så havde jeg ikke behov for at kigge på andre efterskoler.

Kærlighed ved første blik.

Oliver, 10. kl. 22/23
Frederik
Bedste Musikefterskole
Jeg valgte Baaring musikefterskole grundet den seriøsitet der er omkring musikken.

Du har plads til at drømme og gøre musikken til lige præcis det som man gerne vil have den til at være.

Jeg spiller fortsat masser af musik og havde nok ikke holdt ved, hvis det ikke var for Baaring efterskole.

Frederik Blicher, årgang 17/18

Josephine
Musik er et frirum
Det er der jeg kan trække vejret igen, hvis jeg føler jeg ikke kan få luft ude i den virkelige verden.

Derfor har jeg også valgt prøvefri 10.kl, for at kunne have fokus på musikken i stedet for prøverne til sommer.

Josephine, 10. Decim 22/23